Allmänna villkor för DE Advokatbyrå AB

Dessa villkor gäller för samtliga tjänster som DE Advokatbyrå AB (”DE Advokatbyrå”) tillhandahåller våra klienter. Utöver villkoren gäller Sveriges advokatsamfunds vägledande regler om god advokatsed liksom motsvarande regler inom andra behöriga advokatsamfund.

Utskriftsvänlig PDF

1.     Tjänster och rådgivning

Vårt mål är att leverera juridisk rådgivning av hög kvalité. När ni anlitar oss för ett uppdrag anlitar ni DE Advokatbyrå och inte någon fysisk person hos oss. Detta innebär att de personer som arbetar på DE Advokatbyrå inte är individuellt ansvariga mot er, om inte annat följer av tvingande lag.

Våra tjänster baseras på de instruktioner, omständigheter och fakta som presenteras för oss i varje enskilt uppdrag. Rådgivningen är därför unik för det enskilda uppdraget och ni kan inte förlita er på rådgivningen i ett annat uppdrag eller använda den för annat ändamål. Vi utgår alltid från att de omständigheter och fakta ni presenterar för oss är korrekta.

Vår rådgivning är endast legal och inte kommersiell eller finansiell. Om uppdraget inte specifikt avser skatt omfattar rådgivningen inte skatt eller möjliga skattekonsekvenser.

Rådgivningen är baserad på rättsläget enligt svensk lag vid tidpunkten som den lämnas. Vi åtar oss inte att uppdatera de råd vi lämnat vid framtida förändringar av rättsläget. Mot bakgrund av vår allmänna erfarenhet av andra jurisdiktioner kan vi komma att uttrycka uppfattningar om juridiska frågor i andra länder. Detta utgör dock inte rådgivning om vi inte uttryckligen har anlitats för rådgivning angående rättsläget i andra länder.

2.     Externa rådgivare

Vi anlitar externa rådgivare (t.ex. juridiska, ekonomiska eller tekniska konsulter eller experter i övrigt) för uppdraget endast om ni uppdrar åt oss att göra detta. Ett sådant anlitande sker för er räkning och vi ansvarar inte, om vi inte särskilt avtalar något annat, för rekommendationer eller val av sådana rådgivare, för de råd eller tjänster som rådgivaren tillhandahåller, eller för de arvoden och/eller kostnader som rådgivaren debiterar.

Detta gäller oavsett om rådgivaren rapporterar till oss eller direkt till er. Om ni inte särskilt meddelar oss något annat, är vi berättigade att acceptera ansvarsbegränsningar avseende rådgivarens uppdrag.

3.     Arvoden och kostnader

Vi tar som utgångspunkt betalt per arbetad timme utifrån en på förhand angiven timkostnad. Våra jurister är individuellt prissatta för att möjliggöra attraktiva arvoden. Arvodena kan också påverkas av uppdragets komplexitet, uppdragets krav på sakkunskap, skicklighet, erfarenhet och resurser, uppnått resultat samt tidspress. Arvodena debiteras alltid enligt principer som överensstämmer med god advokatsed.

Om uppdragets karaktär tillåter det kan vi på er begäran förse er med en uppskattning av vårt arvode och komma överens om en budget. Sådana uppskattningar baseras på den information vi har tillgång till för stunden och kan inte ses som offerter om fast pris.

Alla arvodesbelopp anges exklusive mervärdesskatt. Utöver arvodena kan kostnader för resor, konferensrum, registreringsavgifter, undersökningskostnader, kostnader för externa rådgivare och fackmän eller andra liknande kostnader tillkomma.

4.     Fakturering

Vi fakturerar er månadsvis med en betalningsfrist på 15 dagar om inte annat är överenskommet. Vid utebliven betalning debiteras dröjsmålsränta på utestående belopp enligt räntelagen.

Vi kan endast fakturera vår klient och kan inte tillmötesgå en begäran om att fakturera någon annan.

Vi kan komma att begära förskott på arvode och kostnader.

Om vi företrätt er i en domstolsprocess eller i ett skiljeförfarande måste ni, oavsett om ni är vinnande eller förlorande part eller för det fall ni inte tillerkänns full ersättning för rättegångskostnaderna, erlägga full betalning för tjänsterna vi utfört.

Om vårt arvode och kostnader ska finansieras genom ianspråktagande av en försäkring (t.ex. en rättsskyddsförsäkring) måste ni för det fall arvodet och kostnaderna överstiger försäkringsersättningen erlägga full betalning för tjänsterna vi utfört.

5.     Identifiering och personuppgifter

Enligt lag måste vi för vissa uppdrag kontrollera våra klienters identitet och ägarförhållanden samt i vissa fall tillgångars ursprung. Vi kan också behöva informera oss om arten av, och syftet med, ärendet. För att göra detta kan vi behöva be er om era, och annan involverad persons, identitetshandlingar samt inhämta information från offentliga register. Sådana handlingar och information är vi skyldiga att behålla.

Vi kan vara förhindrade att företräda er om det föreligger intressekonflikt i förhållande till annan klient. Därför genomför vi en intressekonfliktskontroll innan vi accepterar ett uppdrag. Trots våra kontrollrutiner kan det uppstå situationer under ett pågående uppdrag där vi med hänsyn till en intressekonflikt blir förhindrade att företräda er. Med hänsyn till denna risk ber vi er före och under uppdraget att förse oss med den information som ni bedömer vara relevant för att avgöra om en faktisk eller potentiell intressekonflikt föreligger.

Vi är enligt lag skyldiga att anmäla misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism till Finanspolisen. I en sådan situation är vi också förhindrade att underrätta er om misstankarna och måste avböja eller frånträda uppdraget. Vi är inte ansvariga för direkt eller indirekt skada som ni kan orsakas till följd av agerande enligt ovan.

DE Advokatbyrå är personuppgiftsansvarig för personuppgifter som lämnas i samband med uppdrag och uppdragsförfrågningar. Vi kan komma att komplettera personuppgifterna genom att inhämta information från privata och offentliga register. Personuppgifterna behandlas av oss för administration och fullgörelse av uppdrag samt som beslutsunderlag för om vi kan acceptera uppdraget på det sätt som närmare framgår av vår Integritetspolicy som är redovisad på vår webbplats, www.deabadvokat.se.

Genom att anlita oss anses ni ha samtyckt till att vi samlar in, lagrar, behandlar och använder era personuppgifter för de ändamål som anges ovan. Som regel behöver vi även samla in, lagra, behandla och använda era företrädares och verkliga huvudmäns personuppgifter för samma ändamål. Ni ansvarar för att dessa personer samtycker till sådan behandling.  

6.     Sekretess och kommunikation

Vi använder e-post och internet vid kommunikation med bl.a. våra klienter. Vi ansvarar inte för eventuella sekretess och säkerhetsrisker. Om ni föredrar att vi inte kommunicerar via e-post eller internet ber vi er meddela oss detta. Våra spam- och virusfilter kan ibland avvisa eller filtrera bort legitim e-post. Ni bör därför följa upp viktig epost via telefon.

Den information ni lämnar oss skyddas av sekretess genom lag och regler om god advokatsed. I vissa fall kan vi enligt lag vara skyldiga att lämna ut sekretessbelagd information. Om vi i uppdraget anlitar eller samarbetar med andra rådgivare har vi rätt att lämna ut material som vi anser kan vara relevant för att rådgivaren ska kunna utföra tjänsten.

När ett ärende blivit allmänt känt kan vi komma att informera om vårt uppdrag för er i vår marknadsföring. Sådan information får endast innehålla uppgifter som redan kommit till allmän kännedom om vi inte kommer överens med er om annat.

Vi kan enligt lag vara skyldiga att lämna uppgifter om ert momsnummer och de belopp som vi har fakturerat er till skattemyndigheterna.

7.     Immateriella rättigheter

Ni äger de slutliga dokument och andra arbetsresultat som vi tagit fram i ett uppdrag för er. Upphovsrätt och andra immateriella rättigheter till arbetsresultatet tillhör dock oss. Om inte särskilt överenskommet får inte något dokument eller annat arbetsresultat användas av er i marknadsföringsändamål eller ges allmän spridning.

8.     Ansvarsbegränsning

Vårt ansvar för skada som ni vållas till följd av fel eller försummelse från vår sida under uppdraget är begränsat till ett belopp om 50 miljoner SEK. Om vårt arvode i det aktuella uppdraget understiger en miljon SEK är vårt ansvar begränsat till ett belopp om fem miljoner SEK.

Vårt ansvar gentemot er är begränsat till den skada ni lider innebärande att ansvaret ska reduceras med alla belopp som kan utfås enligt någon försäkring eller skadelöshetsförbindelse.

Vi åtar oss inte något ansvar gentemot någon tredje man på grund av er användning av dokument eller annan rådgivning från DE Advokatbyrå.

Vi kan inte hållas ansvariga för skada som ni förorsakats till följd av att vi har iakttagit god advokatsed eller skyldigheter enligt lag.

Såvida uppdraget inte särskilt avsett just skatterådgivning ansvarar vi inte för skada som ni vållas genom att ni, som en konsekvens av de tjänster vi tillhandahållit, påförs skatt eller riskerar att påföras skatt.

DE Advokatbyrå har för verksamheten anpassade ansvarsförsäkringar.

9.     Arkivering

När ett uppdrag slutförts eller på annat sätt upphört kommer vi att hos oss eller tredje man, i pappers- eller elektronisk form, arkivera i huvudsak alla handlingar hänförliga uppdraget. Arkivering kommer att ske under den period som påkallas av lag eller god advokatsed.

Eftersom vi är skyldiga att arkivera i stort sett alla handlingar hänförliga uppdraget kan vi inte tillmötesgå en begäran att återlämna eller att förstöra en handling innan arkiveringsperioden löpt ut.

Originalhandlingar kommer att lämnas till er i samband med att uppdraget slutförts eller på annat sätt upphört. Vi kan komma att behålla en kopia av originalhandlingarna i vår akt.

10.  Klagomål

Om ni är missnöjd med våra tjänster och vill rikta klagomål eller krav mot oss ber vi er kontakta uppdragsansvarig advokat.

För att framställa krav ber vi er skriftligen redogöra för det påstådda felet, försummelsen eller kontraktsbrottet och den förväntade skadan. Kravet ska, för att kunna göras gällande, framställas inom skälig tid men inte senare än sex månader efter den tidpunkt då ni fått kännedom (eller borde ha fått kännedom) om såväl skadan som att den kan ha föranletts av vårt agerande.

Om ert krav har sin grund i en myndighets eller annan tredje mans krav mot er har vi rätt att bemöta, reglera och förlika kravet för er räkning förutsatt att vi håller er skadelös (med beaktande av de ansvarsbegränsningar som framgår av dessa allmänna villkor). Om ni bemöter, reglerar, förliker eller på annat sätt vidtar någon åtgärd avseende ett sådant krav utan vårt samtycke har vi inte något ansvar för kravet.

Om ni ersätts av oss eller våra försäkringsgivare ska ni, som villkor för vår ersättning, överföra rätten till regress mot tredje man genom subrogation eller överlåtelse till oss eller till våra försäkringsgivare.

11.  Ändringar

Dessa villkor kan komma att ändras. Den senaste versionen finns alltid på vår webbplats, www.deabadvokat.se. Ändringar i villkoren gäller endast för de uppdrag som påbörjas efter det att den ändrade versionen lagts ut på vår webbplats.

12.  Språkversioner

Dessa villkor finns på svenska och engelska. För klienter med hemvist i Sverige ska den svenska versionen gälla. För alla övriga klienter gäller den engelska versionen.

13.  Tvistlösning

Vårt uppdrag och dessa allmänna villkor regleras av svensk materiell rätt. Tvist som har samband med dessa allmänna villkor eller någon fråga som rör vårt uppdrag ska slutligt avgöras genom skiljedom enligt Regler för Förenklat Skiljeförfarande för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Skiljeförfarandets säte ska vara Göteborg. Språket för förfarandet ska vara svenska.

DE Advokatbyrå har, utan hinder av ovan, alltid rätt att välja att väcka talan mot er om förfallna fordringar vid allmän domstol eller ansöka om betalningsföreläggande. Klienter som är konsumenter kan under vissa förutsättningar vända sig till Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd (Konsumenttvistnämnden, Sveriges advokatsamfund, Box 27321, 102 54 Stockholm) för att få arvodestvister och andra ekonomiska krav mot oss prövade. För mer information besök www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnamnden.